اولین تجربه رانندگی با خودروی تمام الکتریکی هیوندای آیونیک EV

0
(0)

اگر فردی به شما بگوید که یک خودروی هیبرید نام ببرید به احتمال زیاد تویوتا و نام پریوس را خواهید آورد. اما هم‌اکنون باید با هیوندای آیونیک کاملاً جدید روبرو شویم که با وظیفه‌ی بسیار سنگین جایگزینی برای پریوس و برای تعریف خودروی هیبریدی طراحی شده است. در حقیقت، آیونیک می‌تواند یک قدم بالاتر برود. هیوندای نه تنها می‌تواند یک خودروی هیبریدی مرسوم باشد بلکه به‌صورت پلاگین و کاملاً الکتریکی نیز می‌تواند در دسترس باشد. آیونیک اولین خودروی تولیدی دنیا است که با سه قوای محرکه‌ی الکتریکی ساخته شده به این معنی که تویوتا شاید بخواهد نگاهی به این مدل بیندازد.

26 1 اولین تجربه رانندگی با خودروی تمام الکتریکی هیوندای آیونیک EV

خودروی الکتریکی تست شده در اینجا بهای آغازی 28995 پوندی دارد و در بحث راندمان و مصرف سوخت دست برتر را دارد. تویوتا هنوز پریوس تمام الکتریکی را توسعه نداده اما رقبای دیگر همانند نیسان لیف از این نکته غافل نبوده‌اند.زیر بدنه‌ی بی‌آزار این خودرو باتری پلیمری لیتیوم-یون 28 کیلووات ساعتی قرار گرفته که نیرویی معادل 119 اسب بخار و گشتاور 195 نیوتون متری را تولید می‌کند. هیوندای ادعا می‌کند که این مدل تمام الکتریکی محدوده‌ی الکتریکی 280 کیلومتری دارد و با استفاده از شارژر سریع می‌توان در 33 دقیقه این خودرو را تا 80 درصد شارژ نمود.

27 اولین تجربه رانندگی با خودروی تمام الکتریکی هیوندای آیونیک EV

شارژ کردن آیونیک همانند این است که آیفون خود را از طریق پریز دیواری معمولی شارژ کنید و شارژ کامل آن 12 ساعت طول می‌کشد. هیوندای گارانتی 8 ساله/200 هزار کیلومتری را برای مجموعه‌ی باتری‌های این خودرو در نظر گرفته است. گارانتی 5 ساله/نامحدود نیز برای خود خودرو وجود دارد. بنابراین اعداد ارائه شده توسط آیونیک رقبای کنونی خود را تقریباً در هر زمینه‌ای شکست می‌دهند. محدوده‌ی حرکتی این خودرو بیشتر بوده، تقریباً قیمت ارزان‌تری دارد، تجهیزات بیشتری ارائه می‌کند و حتی کمی سریع‌تر است.

28 اولین تجربه رانندگی با خودروی تمام الکتریکی هیوندای آیونیک EV

 

آیونیک در مدت زمان 10.2 ثانیه به تندی 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد اما با انتخاب حالت اسپورت این زمان سه دهم ثانیه کاهش می‌یابد. در همین حالت آیونیک تمام گشتاور 295 نیوتون متری را تحویل می‌دهد اما در حالت معمولی تنها 265 نیوتون متر گشتاور در اختیار شما خواهد بود.
این خودرو قطعاً پس از توقف سرعت کافی دارد. در سرعت حدود 80 کیلومتر در ساعت افزایش قدرت متوقف می‌شود اما آیونیک در سرعت‌های بزرگراهی درخشندگی خوبی دارد و بدون زحمت به راه خود ادامه می‌دهد. ما با این خودرو به سرعت 165 کیلومتر در ساعت رسیدیم که به جز تسلا از همه‌ی خودروهای الکتریکی بازار سریع‌تر است.

29 اولین تجربه رانندگی با خودروی تمام الکتریکی هیوندای آیونیک EV

در بخش‌های باریک‌تر جاده آیونیک اگر نگوییم کاملاً درگیر کننده است، حداقل احساس سرزندگی دارد. فرمان خودرو سبک اما استوار است و با انتخاب حالت اسپورت به‌صورت مصنوعی بر وزن آن اضافه می‌شود.به خاطر اینکه باتری‌ها در زیر صندلی‌های عقب قرار گرفته‌اند، مرکز ثقل خودرو در واقع پایین‌تر از فولکس گلف GTI است. با این خصیصه آیونیک با اعتماد به نفس و ثابت قدمی پیچ‌ها را طی می‌کند و احساس کاملاً بانشاط و هیجان‌انگیز دارد.سیستم تعلیق نرم و لاستیک‌های دیواره بلند به این معنی است که در بحث راحتی خودرو کاملاً خوب عمل کرده اما در بخش‌های ناهموار جاده فهمیدیم که تیزی کمی در کیفیت سواری به وجود می‌آید.

30 اولین تجربه رانندگی با خودروی تمام الکتریکی هیوندای آیونیک EV


همانند دیگر مدل‌های هیوندای، آیونیک نیز در بحث کیفیت علائم را گم می‌کند. کابین خودرو بیش از آنکه آینده‌نگرانه باشد کاربردی است اما برخلاف کابین غیرمرسوم و تفرقه‌انداز پریوس، نمایی کاملاً شبیه خودرویی معمولی دارد؛ اما استفاده‌ی زیادی از پلاستیک‌های ارزان‌قیمت وجود دارد. داشبورد، پانل درب‌ها و کنسول مرکزی از پلاستیک نامطبوع و خشن ساخته شده اما در قیمت‌های زیر 25 هزار پوند باید چشم را روی برخی موارد بست.

31 اولین تجربه رانندگی با خودروی تمام الکتریکی هیوندای آیونیک EV

همانند دیگر مدل‌های هیوندای، آیونیک نیز در بحث کیفیت علائم را گم می‌کند. کابین خودرو بیش از آنکه آینده‌نگرانه باشد کاربردی است اما برخلاف کابین غیرمرسوم و تفرقه‌انداز پریوس، نمایی کاملاً شبیه خودرویی معمولی دارد؛ اما استفاده‌ی زیادی از پلاستیک‌های ارزان‌قیمت وجود دارد. داشبورد، پانل درب‌ها و کنسول مرکزی از پلاستیک نامطبوع و خشن ساخته شده اما در قیمت‌های زیر 25 هزار پوند باید چشم را روی برخی موارد بست.
یک موردی که کاملاً راضی کننده است به تجهیزات مربوط می‌شود. همه‌ی آیونیک های الکتریکی به‌صورت استاندارد از چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های خودکار، رینگ‌های آلیاژی 16 اینچی، اپل کار پلی، دوربین پشتی، چراغ‌های جلوی LED، کروز کنترل تطبیقی و صفحه‌نمایش 7 اینچی با امکان ناوبری بهره می‌برند.

32 اولین تجربه رانندگی با خودروی تمام الکتریکی هیوندای آیونیک EV

در بحث کاربردی بودن، صندوق‌عقب 350 لیتری خودرو نسبت به نیسان لیف یکسان جلوه می‌کند اما فضای سرنشینان عقب به همان اندازه جادار نیست. خط سقف کمی شیب‌دار و باتری‌هایی که در زیر صندلی‌های عقب قرار گرفته‌اند به این معنی است که سر افراد قدبلند با سقف تماس خواهد داشت. بااین‌حال آیونیک می‌تواند یک انتخاب خوب برای افراد زیادی باشد. با توجه به موفقیتی که تویوتا پریوس از نبود رقیب به دست آورده به نظر می‌رسد که دوران یکه‌تازی تقریباً 17 ساله‌ی این خودرو به سر آمده و رقبای خوبی به بازار عرضه شده‌اند. آیونیک با احساس، ظاهر و رانندگی نرمال خود خریداران را جذب می‌کند و محدوده‌ی حرکتی احساس‌برانگیز، قیمت و گارانتی عالی خودرو مزیت‌های این خودرو هستند. به هیوندای بابت عرضه‌ی این خودرو خسته نباشید می‌گوییم.

مشخصات هیوندای آیونیک الکتریک

قیمت: 28995 پوند (به همراه مشوق‌های دولتی)
پیشرانه: واحد الکتریکی، باتری‌های لیتیوم-یون
گیربکس: تک سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
قدرت/گشتاور: 119 اسب بخار/295 نیوتون متر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10.2 ثانیه
حداکثر سرعت: 165 کیلومتر در ساعت
محدوده ی حرکتی: 280 کیلومتر

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

خودروهای خاص هیوندای توسان نایت

0 (0) با اضافه کردن رینگ‌های آلیاژی مشکی 19 اینچی، پوشش مشکی آینه‌های جانبی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد هیوندای