مقایسه هیوندای سوناتا طرح قدیم و جدید

0
(0)

کمپانی هیوندای طیف وسیعی از خودروهای مختلف را با ویژگی ها و قیمت های متنوع تولید می کند. هیوندای سوناتا از جمله محصولات فول آپشنی است که در طول سال ها، سودآوری بسیار زیادی برای این کمپانی داشته است. با وجود این، اخیراً مشاهده شد که طرح قدیم و سودآور اندکی در بازار خودرو با مشکل مواجه شده است که بعدها هیوندای سوناتا جدید با یکسری تغییرات عمده وارد بازار شد. آن چه در این مقاله از نظر شما می گذرد، مقایسه کاملی بین نسل قدیم و جدید هیوندای سوناتا است.اگرچه هیوندای سوناتا قدیم طراحی و آپشن های اسپرت خوبی داشت، اما با توجه به روند رو به رشدی که در پیشرفت چهره و فن آوری رقبای خود می دید، نیاز به تغییر و تحول اساسی روزبه روز نمود بیش تری پیدا می کرد.

hyundai sonata 2010 15 مقایسه هیوندای سوناتا طرح قدیم و جدید

در طراحی قدیمی این سوناتا، چراغ های درخشان جلو، چراغ های مه شکن که به خوبی در سپر جلو جاسازی شده بودند، و ظاهر خشن آن از جمله مواردی هستند که به چشم می خورند. فاصله بین دو محور بلند و رینگ های 10 پره آلومینیومی، جزء ویژگی های منحصر به فردی بوده اند که این مدل سدان را اسپرت تر کرده بودند. طراحی عقب هیوندای سوناتا همراه با انحناهای زیبای به کار رفته در چراغ های عقب که بر روی صندوق عقب نصب شده اند، از جمله ویژگی های بی نظیری هستند که تناسب طراحی از نمای جلو را کامل کرده اند. گذشته از این، کیفیت ساخت و رنگ به کار رفته بر روی بدنه، از دیگر مواردی است که این هیوندای را استثنایی کرده بود. در مقابل، هیوندای جدید نمای بیرونی شگفت انگیزی دارد و با داشتن طراحی بدنه زیبا و متفاوت، چشم همگان را خیره می کند. وجود جلوپنجره کرومی در کنار چراغ های بزرگ در جلو و نیز چراغ های مه شکن که به خوبی در سپر جاسازی شده اند، طراحی نمای جلوی هیوندای جدید را بیش از پیش خشن تر و اسپرت تر کرده است. این خودرو از نمای عقب نیز بسیار لوکس و خوش استیل به نظر می رسد که با سایر بخش های بدنه سازگاری خوبی دارد. همان طورکه روی بدنه این هیوندای مشاهده می شود، خطوط براق به زیبایی هرچه بیش تر سوناتا جدید افزوده است و از همه مهم تر دستگیره ها که به دقت و ظرافت تمام بر روی این خود نشسته اند. رینگ های 10 پره 17 اینچی، از دیگر مشخصه های این هیوندای جدید است که نهایت ویژگی اسپرت را به این خودرو داده است.

با این اوصاف از هرچه بگذریم، از طراحی داخلی بی نظیر سوناتای قدیمی نمی توان گذشت؛ حقیقتاً در مقایسه با مدل جدید، طراحی داشبورد مدل قدیمی به ویژه کنسول نقره-تیتانیوم آن در وسط، در عین سادگی، بسیار زیباتر، اسپرت تر، و فریبنده تر بود. پنل های کنترلی نسل قدیمی ضمن داشتن راحتی و آسانی کاربرد برای راننده، از درخشندگی منحصر به فردی برخوردار بودند. ضمن باز بودن فضای جلوی پای سرنشینان جلو، صندلی ها کاملاً راحت بودند و بدن راننده را از پشت و نواحی جانبی به خوبی در بر می گرفتند. امکاناتی نظیر سیستم پخش کننده CD مجهز به اسپیکرهای قوی از دیگر ویژگی های این هیوندای است که آن را در زمان خود جزء متفاوت ترین خودروها کرده بود. از نظر فضای حمل بار و وسایل، به جز بخش های کوچکی که در داخل کابین در نظر گرفته شده است، صندوق عقب با فراهم ساختن 462 لیتر فضا، آسایش و راحتی مطلوبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار داده است.گذشته از مزایای خوبی که در مورد نسل گذشته سوناتا بیان شد، هیوندای جدید با امکانات و خصیصه های مدرن تری پا به میدان گذاشته است که از این میان می توان به اتاق بزرگ و طویل آن اشاره کرد. شیشه های بزرگ و فضای جادار داخل کابین، حس بی نظیری را به سرنشینان خودرو القا می کند که واقعاً باورنکردنی است. صندلی های مجهز به گرم کن و سردکن به گونه ای طراحی شده اند که ضمن فراهم ساختن بیش ترین راحتی و آسایش، بدن راننده را از کنار و پشت کاملاً در بر می گیرند و این مسئله سبب دوچندان شدن حس آرامش در حین رانندگی می شود. گفتنی است، صندلی راننده را می توان در 10 جهت مختلف تنظیم کرد.

گذشته از این، بر روی فرمان ، دکمه های کنترلی سیستم صوتی، صفرکن صفحه کیلومتر، کروز کنترل، و بلوتوث در نهایت دقت و سلیقه در پوششی از چرم و لاستیک در دل فرمان جاسازی شده اند. داشبورد نسل جدید هیوندای سوناتا در دو مدل اسپرت و چوبی عرضه می شود. در مدل اسپرت، کنسول وسط داشبورد پر از امکانات متعدد است و دکمه های کنترلی سیستم صوتی به درخشندگی هر چه تمام خودنمایی می کنند. دو سوکت برق 12 ولتی، پورت های AUX و USB، و دوربین عقب، از دیگر آپشن هایی است که در این مدل به چشم می خورد. از نظر فضای حمل بار و وسایل، قسمت های مختلفی در داخل کابین در نظر گرفته شده اند و صندوق عقب نیز با در اختیار گذاشتن بیش ترین فضا در مقایسه با نسل قبل، امکان حمل و نقل بار را برای راننده و سرنشینان بسیار راحت کرده است.

نسل قدیمی هیوندای سوناتا در دو مدل با موتورهای مختلف عرضه می شد. مدل اول با داشتن یک موتور 2.4 لیتری بنزینی می توانست در سطح پایینی از مصرف سوخت، 171 اسب بخار نیرو و 234 نیوتن متر گشتاور تولید کند. مدل دوم نیز با داشتن یک موتور 2 لیتری دیزلی می توانست 150 اسب بخار نیرو و 315 نیوتن متر گشتاور تولید کند که این مقادیر برای تجربه یک رانندگی خوب مناسب و رضایت بخش بود. به عبارت بهتر، گشتاور و نیروی این خودرو به قدری بالا بود که حس رضایت را در حین رانندگی در شهر یا بزرگراه می شد به راحتی در چهره راننده و سایر سرنشینان دید. با این اوصاف، اگرچه موتورهای دیزلی از موتورهای بنزینی ارزان تر بودند، اما موتورهای دیزلی راننده را در کنترل میزان مصرف سوخت با مشکل روبه رو می کردند.

Quartz White Pearl 1024x682 مقایسه هیوندای سوناتا طرح قدیم و جدید

نسل جدید سوناتا تقریباً این موانع را پشت سر گذاشته است و با ارائه تنها یک مدل مشخص به یک موتور بنزینینگرانی ها را برطرف کرده است.

مدل جدید هیوندای سوناتا با داشتن یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر GDI مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتور می تواند 198 اسب بخار نیرو و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را از طریق دو مدل گیربکس دستی یا اتوماتیک به چرخ ها منتقل سازد. در مدل گیربکس دستی، راننده می تواند دنده ها را به نرمی عوض کند و در حین سفرهای درون شهری یا برون شهری حس خوب و پرآرامشی را داشته باشد. اگرچه گیربکس اتوماتیک این هیوندای خوبی های خود را دارد، اما نرمی آن به نرمی گیربکس دستی نیست. بنا به گفته کمپانی هیوندای، مصرف سوخت نسل جدید سوناتا به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی برای دنده دستی و اتوماتیک به ترتیب چیزی در حدود 13.9 و 14.8 لیتر است.

اگرچه هیوندای نسل قدیم عملکرد خوبی دارد و سواری و تعلیق آن از حالت عادی گرفته تا حالت اسپرت، در حد قابل قبول بالا است، اما باید گفت که در سرعت های بالا در شهر، تا حدودی با ناپایداری هایی مواجه است و بدنه صدا می دهد. در رانندگی های شهری، عملکرد فرمان خودرو مطلوب است اما با این حال مشاهده شده است که عملکرد فرمان در بزرگراه ها خیلی دقیق نیست. البته ناگفته نماند که نسل قدیم سوناتا اگرچه خودروی راحتی بوده است، اما افزودن آپشن های ایمنی دیگری اعم از ترمز ضد قفل و سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD) اطمینان خاطر راننده و سرنشینان را بیش از پیش افزایش می دهد.

در نسل جدید هیوندای سوناتا،سیستم تعلیق  پیشرفته، راحتی و سواری بهتری را برای راننده و سرنشینان فراهم کرده است. نکته جالب توجه این است که سیستم تعلیق، در حین گذر از دست اندازها به قدری دقیق عمل می کند که بی آنکه تکانی متوجه سرنشینان شود، خودرو به راحتی بتواند چاله های کوچک را رد کند. از آن جا که این هیوندای مخصوص خانواده طراحی شده است، توجه طراحان نسبت به فضای عقب خودرو بیش تر بوده است. هم چنین، فرمان پذیری هیوندای سوناتای جدید عالی است و رانندگی دلپذیری را برای راننده و همراهانش به ارمغان می آورد. گفتنی است، این خودرو با داشتن ترمزهای دیسکی بر روی هر چهار چرخ و نیز مجهز بودن به ترمز ضدقفل و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ایمنی را تا حد نسبتاً قابل قبولی رعایت کرده است

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

خودروهای خاص هیوندای توسان نایت

0 (0) با اضافه کردن رینگ‌های آلیاژی مشکی 19 اینچی، پوشش مشکی آینه‌های جانبی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد هیوندای