هیوندای i20 در برابر فورد فیستا

5
(1)

فورد فیستا یکی از بهترین سوپرمینی‌های تاریخ اتومبیل است. در این خودرو ترکیبی کم‌نظیر از هندلینگ و ظرافت در اختیار قرار می‌گیرد و در عین حال، از یک ابعاد جمع‌وجور، کارآیی مناسب و یک سطح قیمت منطقی برخوردار است. امّا آخرین نسخه هیوندای i20 نیز یکی از رقبای جدّی فیستا است و با توجه به میزان بهینه‌سازی‌هایی که نسبت به مدل قبلی داشته، می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن در مقابل فورد داشته باشد.

در این مقایسه، بر روی نسخه با موتور یک لیتری ۳ سیلندر توربو از این دو مدل تمرکز شده است. هر دوی این پیشرانه‌ها، ترکیبی مناسب از عملکرد و کارآیی را در اختیار قرار می‌دهند؛ امّا سؤال اینجاست که واقعاً کدامیک از این خودروهای بنزینی کوچک برای خرید شایسته‌تر هستند؟

fiestai20f34 هیوندای i20 در برابر فورد فیستا

فورد فیستا در برابر هیوندای i20: استایل
فرم اصلی مدل کنونی فیستا چیزی است که از سال ۲۰۰۹ به همراه ما بوده و بنابراین این خودرو چهره آشنایی در جاده‌ها و خیابان‌ها به شمار می‌رود. این در حالی است که یک فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۲ باعث شده تا فیستا با استفاده از یک طراحی جلوپنجره به سبک «آستون‌مارتین»، خودش را اندکی به سطوح بالاتر بازار نزدیک‌تر کند. امّا فیستا علی‌رغم عمری که از آن می‌گذرد، چه در فرم ۳ در یا  ۵ در، هنوز هم دارای یک ظاهر برجسته و قابل‌توجه است.

در مقابل، هیوندای برای مدل i20 روشی را در پیش گرفته که اندکی متفاوت است و این مدل به صورت دو فرم بدنه ارائه می‌شود که هر کدام ظاهر مخصوص به خود را دارند. مدل هاچ‌بک ۳ در که به صورتی گیج‌کننده، با عنوان یک «کوپه» به آن اشاره می‌شود، از خط برجسته‌تر پنجره کناری برای ایجاد یک پروفایل اسپورتی‌تر بهره می‌برد. هیوندای در جلو و عقب، از یک طراحی منحصر به فرد برای سپرها استفاده کرده و تغییرات جزئی در طراحی چراغ‌ها باعث شده که ظاهری برجسته‌تر نسبت به مدل «۵ در» ایجاد گردد. در هر حال، هر دوی این مدل‌ها نسبت به گذشته هیوندای، از «پیوستگیِ استایل» بیشتری بهره‌مند هستند.

فورد فیستا در برابر هیوندای i20: طراحی داخلی
طراحی نسبتاً عجیب‌وغریب کابین فیستا چیزی است که احتمالاً با گذشت سال‌ها، آشناییِ بیشتری برای راننده پیدا می‌کند. امّا دیگر زمینه‌ها، از جمله کنترل‌های صوتی، سیستم کوچک و پا به سن گذاشته اطلاعات و سرگرمی و پلاستیک‌های ارزان‌قیمت باعث می‌شوند که فیستا در سطح پایین‌تری نسب به i20 قرار گیرد.

i20 vs fiesta هیوندای i20 در برابر فورد فیستا

طراحی نسبتاً تخت‌تر داشبورد هیوندای باعث می‌شود که استفاده از آن بسیار آسان‌تر از فیستا باشد. همچنین کابین i20 فضای بیشتری نیز دارد و چهار سرنشین بزرگسال می‌توانند در آن احساس راحتی کنند. فضای ۳۲۶ لیتری در صندوق عقب i20 نیز در سطح بالاتری نسبت به صندوق عقب فیستا با گنجایش ۲۹۰ لیتر قرار می‌گیرد. البته  شرایط فضای سرنشین و حمل وسایل در i20 تنها نسبت به فیستا بهتر نیست، بلکه یکی از بهترین‌ها در این کلاس خودرویی محسوب می‌شود.

فورد فیستا در برابر هیوندای i20: رانندگی
اگر تنها در یک زمینه فیستا برتری داشته باشد، ترکیب خارق‌العاده هندلینگ و راحتی مناسب در هنگام رانندگی است. در واقع، هیچ خودروی دیگری با این سطح قیمت، نمی‌تواند حتی به ترکیب تعادل سواری و هندلینگ موجود در فیستا نزدیک شود. به لطف یک شاسی چابک، کنترل بسیار خوبی حرکات بدنه و کنترل‌های ساده، حتی سواری با مدل‌های پایه فیستا نیز بسیار لذت‌بخش است. چیزی که ما را متحیر می‌کند این است که وقتی در حال و هوای اسپورت قرار داشته باشید، فیستا می‌تواند همانند یک «هاچ‌بک داغ» عمل کند و همچنین وقتی بخواهید که تنها با آرامش به خانه برسید، یک خودروی با سواری راحت و متین در اختیار شماست.

امّا هیوندای i20 گزینه مناسب برای کسانی است که «راحتی» را نسبت به هر ویژگی دیگر ترجیح می‌دهند. فیستا ممکن است که در کل یک سواری نرم داشته باشد، ولی  سواری با i20 از این هم نرم‌تر است. بسیاری از چاله‌هایی که ممکن است که در تمام قسمت‌های کابین فیستا احساس شوند، به‌خوبی توسط سیستم تعلیق i20 هضم می‌شوند. با این وجود، واکنش سیستم فرمان در سطح سیستم مشابه فورد قرار ندارد و همچنین از آن حسّ چابکی در هنگام حرکت خبری نیست.

fiestai20side هیوندای i20 در برابر فورد فیستا

فورد فیستا در برابر هیوندای i20: پیشرانه‌ها
فورد یکی از اولین خودروسازانی بود که یک موتور کوچک‌شده ۳ سیلندر برای سوپرمینی تولیدی‌اش معرفی کرد. این موتور کوچک اکوبوست در حال حاضر در چند مدل از محصولات فورد یافت می‌شود، امّا شاید بهترین مکان برای آن، در زیر پوسته فیستا باشد. این موتورهای ۳ سیلندر که در سه سطح قدرت ۹۹، ۱۲۳ و ۱۳۸ اسب‌بخار در اختیار قرار می‌گیرند، همگی دارای یک سطح آلودگی دی‌اکسید کربن و مصرف سوخت پایین هستند. میزان مصرف سوخت موتورهای ۹۹ و ۱۲۳ اسب‌بخاری برابر ۳/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و این میزان برای موتور ۱۳۸ اسب‌بخاری برابر ۳/۷۵ لیتر تخمین زده شده است؛ چیزی که مطمئناً دستیابی به آن در دنیای واقعی مشکل است.

گزینه هیوندای در مقابل موتور اکوبوست فرود، از آماری مشابه بر روی کاغذ برخوردار است. از موتور ۳ سیلندر هیوندای، دو نسخه ۹۹ و ۱۱۸ اسب‌بخاری ارائه می‌شود که بسته به مشخصات مدل انتخاب‌شده، مصرف سوختی بین ۳/۶ تا ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارند. البته موتورهای دیزلی ممن است از نظر مصرف سوخت، اقتصادی‌تر باشند، ولی مدل بنزینی به اندازه ۷۰۰  پوند ارزان‌تر  ازمدل با موتور دیزلی ۱/۴ لیتری و عملکردی کُندتر و سطح پایین‌تر است.

هنگام رانندگی در جاده، هیوندای i20، احساس بهتری نسبت به فیستا ایجاد می‌کند و انتقال قدرت به شکلی خطی صورت می‌گیرد. کیفیت سواری بسیار مناسب است، ولی در هنگام شتاب‌گیری، نویز بیشتری مشاهده می‌شود؛ چیزی که ممکن است بسته به ذائقه شما در رانندگی، خوب یا بد باشد.

فورد فیستا در برابر هیوندای i20: ارزش خودرو در برابر پولی که برای آن پرداخت می‌شود
قبلاً از هیوندای به عنوان یک برند اقتصادی یاد می‌شد، ولی بهینه‌سازی‌های اخیر در کیفیت و استایل باعث شده تا محصولات این کمپانی به سمت سطوح بالاتر بازار حرکت کنند؛ موضوعی که در قیمت‌گذاری مدل‌های هیوندای نیز نمود پیدا کرده است و یک مدل جدید i20 هم‌اکنون قیمتی مشابه یک فیستا دارد. همچنین هر دوی این مدل‌ها از تجهیزات مشابهی برخوردار هستند. البته این را هم باید درنظر داشت که مدل‌های سطح نخست فیستا استفاده از پنجره‌های الکترونیکی و قفل مرکزی از راه دور را در اختیار قرار می‌دهند و این در حالی است که مدل پایه i20 S، علاوه بر اینها، گرم‌کن آینه‌های بغل را نیز اضافه می‌کند.

i20 vs fiesta 2 هیوندای i20 در برابر فورد فیستا

در سطوح بالاتر، هر کدام از مدل‌ها تجهیزات مخصوص به خود را ارائه می‌کنند. در حالی که هیوندای اولین خودرویی است که در این کلاس، گزینه استفاده از یک سقف آفتابگیر پانورامیک را در دسترس قرار داده است، گرم‌کن الکترونیکی شیشه جلوی فورد، برای شروع رانندگی در هوای سرد صبحگاهی بسیار مفید است.

فیستا در آزمون ایمنی یورو NCAP پنج ستاره به‌دست آورده که در سطح ایمنی بالاتری نسبت به چهار ستاره i20 است. ولی به این نکته نیز باید توجه داشت که هیوندای این آزمایش‌ها را اخیراً و دیرتر از فیستا پشت‌سر گذاشته و مسلماً شرایط سخت‌تری را پشت‌سر گذاشته است. عملکرد هیوندای در آزمایش‌های مربوط به ایمنی عابر پیاده بهتر بوده و در همین حال، امتیاز بالاتر فورد در ایمنی بچه‌ها در هنگام رانندگی آن را به گزینه‌ای بهتر برای خانواده‌های جوان تبدیل می‌کند.

رأی نهایی

i20 مسلماً‌ یک سوپرمینی بسیار باارزش است؛ چرا که فضای جاداتر و راحت‌تری نسبت به فورد دارد و هم از تجهیزات مناسبی برخوردار است. موتور یک لیتری بنزینی فوق‌العاده باعث می‌شود که این خودرو خواستنی‌تر از قبل شود و به‌علاوه از مزیّت هزینه‌های روزمره اندک، شتاب خوب و ارزش مناسب بهره‌مند گردد.

امّا فیستا نیز در برخی زمینه‌های کلیدی بهتر از i20 عمل می‌کند؛ مواردی که به‌راحتی می‌توانند خریداران را به سمت فورد سوق دهند. بدون تردید فورد فیستا سطح راحتی کمتری نسبت به i20 دارد، ولی در کنار آن، از هیجان بیشتری در رانندگی برخوردار است. به‌علاوه، موتور یک لیتری بنزینی فیستا اندکی قدرتمندتر و اقتصادی‌تر است و ابعاد جمع‌وجورتر این مدل باعث می‌شوند که جاهای بیشتری برای پارک آن پیدا شوند.

با توجه سطح تجهیزات و قیمتی که برای هر یک از این دو مدل ارائه شده، تصمیم نهایی کاملاً به اولویت‌های شما بستگی خواهد داشت. اگر معمولاً اشخاص قدبلند را با خود جابجا می‌کنید و در پشت‌ فرمان، دوست دارید که بیشتر از اینکه درگیر رانندگی شوید، احساس راحتی کنید، احتمالاً هیوندای i20 برای شما مناسب‌تر است. ولی اگر چنین چیزی برای شما مسئله بسیار مهمی نیست، باید گفت که فیستا حتماً می‌تواند گزینه بهتر برای شما باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

معرفی خودرو جدید هیوندای فیس لیفت کرتا وانت

0 (0) کرتا (Creta) کوچک‌ترین کراس‌اوور هیوندای است و برای بازارهای خاصی طراحی شده است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد هیوندای