چینی یا کره‌ای؟ مقایسهٔ بی‌وای‌دی تانگ و هیوندای سانتافه

1
(2)

تا همین چند سال پیش، خودروهای چینی چیزی بیشتر از کپی‌های بی‌کیفیت نبودند اما امروزه اوضاع کاملاً تغییر کرده و این سازندگان سخت‌کوش شرقی با مدیریت صحیح، سرمایه‌گذاری مناسب و استخدام افراد حرفه‌ای، پیشرفت شگفت‌انگیزی داشته‌اند تا جایی که حتی برخی محصولات آن‌ها قابلیت رقابت با خودروهای جهانی را دارند. همچنین هرچند فعلاً بخش عمدهٔ فروش خودروهای چینی در بازار داخلی چین صورت می‌گیرد اما تعدادی از خودروسازان چینی در حال برنامه‌ریزی برای ورود به بازارهای اروپا و ایالات‌متحده هستند؛ اما بااین‌حال آیا خودروهای چینی در حال حاضر کاملاً توانایی رقابت با خودروهای معتبر جهانی را دارند یا هنوز به این جایگاه نرسیده‌اند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، قصد داریم در این مطلب یکی از جدیدترین و برجسته‌ترین خودروهای ساخت چین را با یکی از خودروهای مطرح جهانی مقایسه کنیم. این دو ماشین، بی‌وای‌دی تانگ و هیوندای سانتافه هستند.

معرفی

2422 1024x768 چینی یا کره‌ای؟ مقایسهٔ بی‌وای‌دی تانگ و هیوندای سانتافه

سانتافه نخستین شاسی‌بلند هیوندای محسوب می‌شود. نسل نخست این خودرو در سال 2001 به بازار آمد اما هم‌اکنون در نسل چهارم قرار دارد که برای اولین بار در فوریهٔ 2018 در کرهٔ جنوبی رونمایی شده و اولین نمایش جهانی آن در نمایشگاه ژنو 2018 صورت گرفت. نسل اول تانگ اما در سال 2015 به بازار آمد و بنابراین سابقهٔ بسیار کمتری از رقیب کره‌ای دارد. البته این خودرو بر اساس مدل S6 ساخته شده که در اواخر سال 2010 معرفی شد. نسل اول تانگ در اصل نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی S6 بود و به موفقیت‌های قابل‌توجهی هم دست پیدا کرد. نسل دوم تانگ اما که رسماً در نمایشگاه پکن 2018 رونمایی شد، راه خود را کاملاً از S6 جدا کرده و با تجربهٔ تغییر و تحولات کلی، به خودرویی مستقل تبدیل شده است.

بیرون

2423 1024x768 چینی یا کره‌ای؟ مقایسهٔ بی‌وای‌دی تانگ و هیوندای سانتافه2424 1024x768 چینی یا کره‌ای؟ مقایسهٔ بی‌وای‌دی تانگ و هیوندای سانتافه

نسل چهارم سانتافه طبق زبان طراحی جدید کراس‌اوورهای هیوندای شکل گرفته که برای اولین بار در مدل ساب‌کامپکت کُنا ارائه شد. مشخصهٔ اصلی این زبان طراحی جدید، چراغ‌های دوبخشی جلو است که شامل دی‌لایت‌های باریک در بالا و چراغ‌های اصلی در زیر آن‌ها می‌شود. در بین چراغ‌ها هم جلوپنجرهٔ آبشاری بزرگی به چشم می‌خورد. به‌طورکلی نسل جدید سانتافه استایل مردانه‌تر و باابهت‌تری را نسبت به نسل قبلی به نمایش گذاشته است. در سمت دیگر، بی‌وای‌دی تانگ هم به‌طور کامل نسبت به نسل قبلی خود متحول شده است و برخلاف گذشته هیچ شباهتی با لکسس RX در آن دیده نمی‌شود. بی‌وای‌دی در نسل جدید تانگ از زبان طراحی کاملاً جدیدی استفاده کرده که Dragon Face یا «چهرهٔ اژدها» نام دارد. این زبان طراحی جدید، جلوپنجره‌ای بزرگ و چراغ‌هایی باریک را برای تانگ به همراه داشته است. در بخش عقبی این کراس‌اوور چینی هم چراغ‌های باریک متصل‌به‌همی دیده می‌شود که هرچند خودروهایی چون دوج چارجر را به یاد می‌آورد اما نمای جذابی به خودرو بخشیده است. درمجموع طراحی بیرونی تانگ زیبا، جذاب و مدرن است که الهام گیری از خودروهای جهانی در آن به حداقل رسیده و کاملاً توانایی رقابت با رقیب کره‌ای را دارد.

داخل

2427 1024x768 چینی یا کره‌ای؟ مقایسهٔ بی‌وای‌دی تانگ و هیوندای سانتافه2428 1024x768 چینی یا کره‌ای؟ مقایسهٔ بی‌وای‌دی تانگ و هیوندای سانتافه

سانتافه از کابین زیبا و شیکی برخوردار است که در بالای آن نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به چشم می‌خورد. این نمایشگر در بالاترین تیپ سانتافه از نوع هشت اینچی است درحالی‌که از تیپ پریمیوم SE به بالا، یک نمایشگر هفت اینچی هم در میانهٔ صفحه آمپر ارائه می‌گردد. این نمایشگر که با آمپرهای آنالوگ سنتی احاطه شده است، اطلاعاتی مانند سرعت‌سنج را به نمایش درمی‌آورد. در تیپ‌های پایینی سانتافه اما صفحه آمپر آنالوگ معمولی ارائه می‌شود. در سمت دیگر، در تانگ طراحی داشبورد ساده‌ای دیده می‌شود که برجسته‌ترین ویژگی آن، وجود یک نمایشگر بزرگ 12.8 اینچی در میانهٔ داشبورد است که کنترل بسیاری از قسمت‌های خودرو از طریق آن صورت می‌گیرد؛ اما ویژگی منحصربه‌فرد داشبورد تانگ، قابلیت چرخش 90 درجه‌ای این نمایشگر است و می‌توان آن‌را به‌صورت عمودی یا افقی قرار داد. در تیپ‌های پایینی تانگ نیز صفحه آمپر آنالوگ با یک نمایشگر دیجیتالی کوچک در میانهٔ آن ارائه می‌گردد اما تیپ‌های بالاتر به صفحه آمپر تمام دیجیتالی مجهز هستند. به‌طورکلی در این قسمت، تانگ ساده‌تر به نظر می‌رسد درحالی‌که سانتافه داشبورد جذاب‌تری دارد.

سانتافه 4.77 متر طول داشته و فاصلهٔ محوری آن‌هم برابر با 2.76 متر است درحالی‌که تانگ با 4.87 متر طول، دقیقاً 10 سانتیمتر کشیده‌تر بود و فاصلهٔ محوری 2.82 متری آن نیز از رقیب کره‌ای بیشتر است؛ اما تأثیر این ابعاد بزرگ‌تر در کابین تانگ چندان قابل احساس نیست و فضای داخلی آن تقریباً با سانتافه یکسان است. هردوی این کراس‌اوورها در دو نسخهٔ پنج‌نفره یا دو ردیفه و هفت‌نفره یا سه ردیفه قابل انتخاب هستند و فضای پای ردیف دوم در هردو مناسب و در یک حد است اما در نسخه‌های سه ردیفه، فضای ردیف سوم صندلی‌ها چندان زیادی نیست و بیشتر برای کودکان مناسب به نظر می‌رسد. هردو خودرو هنگام خواباندن صندلی‌های ردیف سوم فضای بار تخت و مناسبی را ارائه می‌کنند اما هنگام باز بودن ردیف سوم، فضای بار چندانی باقی نمی‌ماند.

تجهیزات و ایمنی

2425 1024x768 چینی یا کره‌ای؟ مقایسهٔ بی‌وای‌دی تانگ و هیوندای سانتافه2426 1024x768 چینی یا کره‌ای؟ مقایسهٔ بی‌وای‌دی تانگ و هیوندای سانتافه

نسل جدید سانتافه به پکیج ایمنی Smart Sense هیوندای مجهز شده که شامل سیستم‌های فراوانی چون نوربالای خودکار، سیستم کمک به جلوگیری از برخورد جلو، کروز کنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت دوباره، سیستم پایش نقاط کور، سیستم حفظ حرکت میان خطوط و هشدار توجه راننده می‌شود. یکی از سیستم‌های ایمنی منحصربه‌فرد نسل جدید سانتافه نیز سیستمی بنام خروج ایمن است که در صورت تشخیص وسیلهٔ نقلیه‌ای در اطراف خودرو از باز شدن درها جلوگیری می‌کند. این کراس‌اوور کره‌ای به لطف تجهیزات ایمنی فراوان خود موفق به کسب پنج ستارهٔ کامل در آزمون‌های تصادف یورو انکپ شده است.

اما بی‌وای‌دی هم نسل جدید تانگ را به سیستم‌های ایمنی قابل‌توجهی مثل ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط و دوربین دید 360 درجه مجهز کرده و از این طریق توانسته در آزمون‌های تصادف چین انکپ پنج ستارهٔ کامل را دریافت نماید. ازجملهٔ تجهیزات رفاهی این کراس‌اوور چینی نیز می‌توان به اینترنت 4G، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با گرم‌کن و ماساژور، صندلی‌های ردیف دوم با قابلیت تنظیم طولی و گرم‌کن، کنترل تهویهٔ سه منطقه‌ای، تریم چرمی، درب صندوق بار برقی و سقف شیشه‌ای پانوراما اشاره کرد.

قوای محرکه

2429 1024x768 چینی یا کره‌ای؟ مقایسهٔ بی‌وای‌دی تانگ و هیوندای سانتافه2430 1024x768 چینی یا کره‌ای؟ مقایسهٔ بی‌وای‌دی تانگ و هیوندای سانتافه

هیوندای برای نسل چهارم سانتافه سه پیشرانهٔ مختلف را ارائه کرده که شامل 2.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی، 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی و 2.2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل می‌شود. در این مقایسه به‌منظور هماهنگی با رقیب چینی، پیشرانهٔ 2 لیتری توربوشارژ بنزینی را انتخاب کرده‌ایم که 235 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی هر سه موتور نیز توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ صورت می‌گیرد. سانتافه با پیشرانهٔ 2 لیتری توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 11.2 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

نسل دوم تانگ همانند نسل قبلی خود با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی ارائه می‌شود اما در این نسل در کنار نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی، یک نسخهٔ بنزینی معمولی هم ارائه شده که به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 205 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور مجهز است. در این مقایسه نیز همین مدل بنزینی شرکت کرده که از لحاظ خروجی پیشرانه در پس رقیب کره‌ای قرار می‌گیرد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. طبق اعلام بی‌وای‌دی، نسخهٔ بنزینی تانگ در هر صد کیلومتر 8.8 لیتر بنزینی مصرف می‌کند که به میزان قابل‌توجهی از سانتافه کمتر است.

قیمت و نتیجه‌گیری

2422 1024x768 چینی یا کره‌ای؟ مقایسهٔ بی‌وای‌دی تانگ و هیوندای سانتافه

قیمت پایهٔ هیوندای سانتافه مدل 2019 از 25,930 دلار آغاز می‌شود اما این قیمت متعلق به مدل 2.4 لیتری تنفس طبیعی دیفرانسیل جلو است درحالی‌که نمونهٔ موردبررسی ما با پیشرانهٔ 2 لیتری توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک به 34,200 دلار می‌رسد. در همین حال، قیمت تانگ مدل 2019 از 18,900 دلار آغاز می‌شود که اختلاف چشمگیر 15 هزار دلاری با رقیب کره‌ای دارد. در پایان به‌عنوان نتیجه‌گیری نهایی می‌توان گفت بی‌وای‌دی تانگ جدید کراس‌اووری زیبا، جذاب، مجهز و خوش کیفیت است که هرچند هنوز هم تا رسیدن به سطح نمونه‌های معتبر جهانی مثل هیوندای سانتافه فاصله دارد اما این فاصله به کمترین میزان رسیده است و با قیمتی بسیار کمتر، انتخاب بسیار وسوسه‌کننده‌ای محسوب می‌شود. حال بازمی‌گردیم به سؤال ابتدای این مطلب. در پاسخ به این سؤال باید گفت خودروسازان بزرگ چینی مثل بی‌وای‌دی به‌سرعت فاصلهٔ خود با برندهای جهانی را کاهش داده و راه چندانی تا رسیدن به سطح خودروسازانی مانند کیا و هیوندای ندارند. خودروهای جدید چینی مثل بی‌وای‌دی تانگ هم‌اکنون ویژگی‌ها، امکانات و تجهیزاتی در سطح خودروهای جهانی را با قیمتی بسیار کمتر ارائه می‌کنند و به‌احتمال‌زیاد در آینده‌ای نه‌چندان دور در دیگر زمینه‌ها مثل کیفیت، هندلینگ و تکنولوژی هم خود را به رقبای کره‌ای و حتی ژاپنی و آمریکایی خواهند رساند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

منتظر طوفان هیوندای و جنسیس در سال جاری باشید!

0 (0) جنسیس GV80 مفهومی سال 2017 در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد و به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما